For ganske nylig blev jeg spurgt, hvad der bragte mig ind på en bane med SEO. Den slags spørgsmål har det jo med at sætte sig fast, så da jeg havde svaret pænt på det, kom jeg alligevel til at tænke tilbage på den gang i vinteren 1999/2000, hvor jeg tog en mere professionel tilgang til det, der dengang altid var omtalt som søgemaskineoptimering. Med “mere professionel” tilgang mener jeg blot, at jeg for sjov havde puslet lidt med det endnu tidligere. Men hvad fik mig i gang da?
Min hjemmeside kan ikke findes
Det var ordene fra en herre, der havde fået lavet en hjemmeside hos os, da vi allerede var reklamebureau for den virksomhed, han ejede. Der var ingen af os, der kunne det med hjemmesider dengang, så vi hyrede en freelancer til det – i øvrigt en yderst smækker ung pige. Hun lavede hjemmesiden, den kom i luften – og så troede jeg, at det var det.
Så var det, han ringede og sagde, at han ikke kunne finde den på Alta Vista eller Jubii.
Så var der jo ingen vej udenom: Jeg måtte i gang med at finde ud af, hvad der så skulle gøres.
Der var ikke noget, der hed Google dengang. Det var blandt andre Alta Vista og Jubii. Så var der den danske Joyzone, der ikke var en søgemaskine men et forum for de ganske få af os, der puslede med det, der senere blev til SEO
Trial and Error
Med de kun yderst sparsomme ressourcer for gode råd og tips, var der reelt kun én vej frem: Prøv, vurder og kassér. Så det gjorde jeg – aftener og nætter. Og jeg fandt ud af, at det her da var utroligt spændende at arbejde med.
Jeg lykkedes også med at få min kunde synlig – og øverst. Det var jeg svært stolt af, så jeg hoppede videre til vores egen hjemmeside, der dengang var bygget delvist i Flash. Der lærte jeg så, at den slags er svært (umuligt) at få synligt. Det var i samme periode, at et par hvalpe henne i Californien startede en dødkedelig hjemmeside helt uden blinkede ting og sager – og med et lige så kedeligt navn: Google.com
Dem spåede jeg ikke mange chancer, for hvem ville dog gide bruge sådan en kedelig fætter, når vi havde Jubii, Yahoo og hvad ved jeg – alle med blinkende nyheder og masser af lir. Det skulle senere vise sig, at jeg tog en smule fejl i den spådom (bare lidt).
Søgemaskineoptimering er SEO
Vi kaldte det søgemaskineoptimering i Danmark dengang. Men som med så meget andet tog også her de engelske betegnelser over efterhånden, og søgemaskineoptimering blev til (en sprogforbistring) SEO optimering. I dag er den vindende betegnelse i Danmark blot SEO.
Disciplinen og dermed kravene til den ret lille del af branchen, der udfører det professionelt, er vokset over årene, og fra at være “noget med keywords og links”, er det blevet til en favnende marketingdisciplin, der stiller krav til et væld af områder fra teknik over sprog til brugerforståelse. Det hele samlet idet, vi i Concept Interest “coinede” som 360 graders optimering. Det er en slags holistisk totaltilgang til SEO, du kan læse om her: Concept 360.
Lige så lidt som du ville have en fødevareforretning med 30% af butikkens areal beskidt og med tomme hylder, lige så lidt vil du have dårlige sider, tynde sider og fejl på din hjemmeside. Hvis du er smart altså.
Siden gik det jo bare stærkt. Bøger, foredrag, kurser og mere til – og en kundeportefølje der tæller toppen af poppen i dansk erhvervsliv, små bystartede virksomheder, det offentlige og andet godt. De får leveret alt fra linkbuilding over analyser og rapporter til undervisning af deres tekstforfattere og webfolk.
Hvad med konkurrencen?
Konkurrence er altid af det gode i min optik – af et hav af årsager. Jeg oplever ikke, at der er så stor konkurrence i det felt, jeg arbejder i egentlig. Bevares, der er mange firmaer, der påstår at levere SEO, men en stor del af dem kradser kun i overfladen. Så er der de virksomheder, der har været på banen i mange år, og flertallet af dem er vokset dramatisk de senere år. Det betyder også, at det bliver stedse sværere for dem at fastholde det, der gjorde dem store: Nærværet, kvaliteten og det dybe engagement.
Det er ikke helt løgn, at store virksomheder er der, hvor små virksomheder går hen og dør.
Den nedskalering, vi foretog i 2008/2009, er det bedste, vi nogensind ehar gjort for. Både for os selv og for vores kunder. Der er vist ikke mange, der kan bryste sig af at have SEO-kunder på 18. år 🙂
Hvornår gik du fuldtids ind i SEO?
Det gjorde jeg omkring årsskiftet 1999-2000.
Holder du stadig foredrag om SEO?
Ja, det gør jeg. Mindre i Danmark nu, hvor jeg bor i Florida. Men jeg har talt alle årene på SEOday i Kolding for eksempel.
Udgiver du stadig bøger om SEO?
Det gør jeg! SEO-LEX udgives hvert år i en ny og opdateret udgave, så det nyeste er med.
For mig har det vist sig at være “den rette hylde”. Jeg kan kombinere min fascination af Googles algoritmer og metoder med min erfaring med salg, købmandskab og kundeforståelse til gavn og glæde for vores kunder – hvoraf den ældste har været med os i 18 år i skrivende stund.
Lidt historisk baggrund for SEO med et smil
Helt kort beskrevet – for der kan skrives tykke bøger om den historie:
1999 til 2005: De vilde westendage
Dengang, mine damer og herrer, var det lidt af et rodeo. SEO handlede mest om metatags og nøgleordstæthed. Jo flere nøgleord, jo bedre! Søgemaskinerne var naive og kunne nemt manipuleres. Det var en tid, hvor det ikke var ualmindeligt at se en hjemmeside med baggrundstekst, der matchede baggrundsfarven for at stuve et bjerg af nøgleord ind. Cowboyhat og alt!
2006 til 2010: Google tager styringen
I denne periode begyndte Google at spille hårdt og ændrede spillets regler. Farvel til overdreven nøgleordstæthed og hej til kvalitetsindhold og relevante links. Dette var begyndelsen på en mere raffineret tilgang til SEO, hvor kvalitet slog kvantitet. PageRank blev en ting, og vi SEO-folk måtte skærpe vores færdigheder.
2011 til 2015: Indhold er konge
Nu blev det klart, at indholdet var kongen. Google’s Panda- og Penguin-opdateringer fik mange til at ryste i bukserne. Var dit indhold tyndt og dine links spammy? Uff, så var du på dybt vand! Social deling og mobiloptimering begyndte også at vinde terræn.
2016 til 2020: Brugeroplevelsen regerer
Nu var det ikke kun indholdet, der var kongen, men hele brugeroplevelsen. Mobiloptimering, sidens indlæsningshastighed, og endda brugerens adfærd på siden blev nøglefaktorer. AI og maskinlæring kom på scenen, og søgemaskiner blev endnu klogere. Ja, vi måtte alle sammen tænke mere holistisk om SEO.
2021 til 2023: Den nuværende æra
I disse år er der fokus på kerne-web-vitaler, og vi har fået mere forståelse for brugerintention. Med introduktionen af E-A-T (Ekspertise, Autoritet, Troværdighed) er det ikke nok at snyde sig til toppen. SEO er blevet en kunstform, der kræver dyb forståelse og strategi.
Sådan er det gået, kære læser. Fra de lovløse dage i det vilde westen til en tid, hvor kun de mest sofistikerede og etisk bevidste SEO-eksperter kan trives. Skål for fremtiden!
Rosenstand out!